Environmentalist

Environmentalist


خراسان جنوبي مقام نخست توليد زرشک را در جهان دارد
 
 رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي گفت: خراسان جنوبي با توليد 98.8 درصد زرشک ايران مقام نخست توليد اين محصول در جهان را داراست.
 
 

به گزارش مهر، غلامرضا هادربادي عصر امروز در جمع خبرنگاران افزود: کار برداشت محصول استراتژيک زرشک از سطح 10 هزار و 620 هکتار از باغات زرشک استان در حال اجرا است.

وي اظهار داشت: پيش ‌بيني مي ‌شود در سال جاري بيش از 9 هزار تن زرشک خشک به ارزش اقتصادي 45 ميليارد تومان در استان برداشت شود.

رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي ادامه داد: 55 هزار خانوار روستايي و شهري در استان در زنجيره توليد، توزيع و فرآوري زرشک فعاليت مي ‌کنند.

هادربادي افزود: اين محصول ارزشمند خاص خراسان جنوبي است که با شرايط اقليمي استان سازگار بوده و سهم عمده ‌‌اي در اقتصاد کشاورزي اين خطه دارد.

وي يادآور شد: خشکسالي، کمبود آب در استان، عدم هرس اصولي و تغذيه مناسب درختان به گونه‌ اي که درختان سال آوري شده‌اند و يک سال درميان محصول مي ‌دهند، کمبود بارگاه‌هاي بهداشتي زرشک خشک ‌کني، عدم شناخت مردم از خواص غذايي و دارويي زرشک و عدم ساماندهي صادرات اين محصول از جمله مشکلات فراروي زرشک استان است.

 

 

89 قلم دارو از گياه زرشک توليد مي شود

رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي تصريح کرد: زرشک از معدود گياهاني است که از ريشه، ساقه، برگ، گل و پوست آن در موارد غذايي، دارويي و صنعتي استفاده مي ‌شود.

هادربادي افزود: 89 قلم دارو از ميوه، ساقه و برگ اين گياه با ارزش به دست مي‌آيد که عصاره ميوه زرشک حاوي مقادير زيادي املاح، آهن، کلسيم، سديم و ويتامين‌هاي‌ B1 ،‌B2 و C است.

وي اظهار داشت: زرشک داراي خواص تقويت‌کننده قلب، معده و کبد، تصفيه‌کننده خون، تنظيم ‌کننده ترشح صفرا، نشاط‌‌آور و ضد التهاب است.

رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي با بيان اينکه کشاورزان بايد از عرضه و فروش محصول زرشک به دلالان با قيمت ارزان خودداري کنند، گفت: اين سازمان در راستاي حمايت از زرشک‌کاران و رفع مشکلات انبارداري و خشکاندن در سال‌هاي اخير تسهيلات قابل توجهي براي ساخت بارگاه‌هاي بهداشتي در اختيار متقاضيان قرار داده است.

هادربادي بيان داشت: سال گذشته بيش از 263 ميليون تومان در قالب 35 طرح از محل اعتبارات بنگاه‌هاي زودبازده و طرح بهبود کيفيت محصولات باغي به حمايت از زرشک‌ کاران و توسعه باغات زرشک اختصاص داده و نهال يارانه‌دار بين کشاورزان توزيع شده است.

وي اظهار داشت: زرشک يکي از محصولات مهم اقتصادي بومي ايران بوده که خواستگاه و توليد اصلي آن در خراسان جنوبي و شهرستا‌ن‌هاي قاين، بيرجند، درميان و سربيشه است.

رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي با اشاره به اينکه زرشک در نقاطي که بسياري از محصولات قابل کشت نيست، کاشته مي ‌شود، خاطر نشان کرد: اين محصول به آبياري کمي نياز دارد و به همين دليل در نقاطي که خاک و آب آن شور است قابليت کشت دارد.

هادربادي با تأکيد بر توسعه کشت زرشک در کشور گفت: بايد به اين محصول توجه ويژه‌اي شود تا جايگاه آن ارتقا يابد.

وي در راستاي تغيير قيمت زرشک نيز بر صادرات اين محصول تأکيد کرد و اظهارداشت: اين محصول در داخل کشور به صورت محصول خشک و به عنوان يک افزودني همراه با غذا استفاده مي‌ شود و از مصرف گسترده‌ اي برخوردار نيست در صورتي که مي‌ توان از اين محصول فرآورده‌هاي مختلف غذايي و دارويي به دست آورد.

رئيس جهاد کشاورزي خراسان جنوبي ادامه داد: اگر از طريق نمايندگي‌هاي ايران در ساير کشورها اين محصول به مردم شناسانده شود به طور حتم متقاضي محصول زرشک در تمام نقاط دنيا افزايش مي‌يابد که موجب صادرات قابل توجه محصول مي‌شود و در نهايت با افزايش صادرات زرشک قيمت آن نيز براي توليد کننده داخل افزايش مي ‌يابد.

هادربادي افزود: زرشک درختچه‌اي مقاوم در مقابل کم‌‌آبي، کمبود رطوبت هوا و باد است که نسبت به محصولات باغي ديگر آفات کمتري دارد و در پرورش و توليد اين محصول از سموم شيميايي بسيار کمتري استفاده مي‌شود و به همين دليل پرورش آن در بسياري از مناطق به صورت ارگانيک و آلي امکانپذير است.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100887917995



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com